Navigatie

O P E N  I N S C H R I J V I N G  T R A I N I N G 

Schoolmarketing & effectieve PR


De behoefte bij scholen aan kennis over marktbewerking blijkt heel groot te zijn. Als gevolg van krimp van het aantal leerlingen en de toenemende concurrentie is de noodzaak voor een heldere breinpositie sterker geworden. Niet alleen de krimp vraagt om maatregelen maar ook de veranderde houding van het publiek ten aanzien van bedrijven en organisaties vereist een andere aanpak. Ouders zijn mondiger geworden en verwachten sneller respons op hun verzoeken en berichten aan de school. 

Deze training is ontwikkeld voor schoolleiders en bestuurders van kleine besturen die niet beschikken over een eigen communicatie medewerker om zich te trainen in marketing en communicatie/PR.


Deze ontwikkeling vereist van leerkrachten en schoolleiders een andere benadering van de doelgroep en van het communiceren over het onderwijsproduct. Het is van belang dat ouders en de leerlingen een helder beeld hebben waar de school en het onderwijsconcept voor staan. In de marketing noemen we dat de breinpositie.  Welke positie wil je als school innemen in het hoofd van ouders en leerlingen?

In deze training doorlopen we alle stadia van het communicatieplan. Van doelen, via SWOT naar de Why van de school en komen zo uit bij de positionering. We doen dit met behulp van de bull-eye techniek. In de kern wordt het unieke en onderscheidende element van de school beschreven. De zogenaamde merk mantra. In de omringende cirkels worden attributen omschreven die de twee binnenste cirkels bewijzen, dit zijn de zogenaamde “reasons-to-believe”. De buitenste cirkel bevat de interne en externe waarden van de school. Intern: hoe kijken ouders/leerlingen naar de school en haar onderwijs en extern hoe kijken buitenstaanders naar ouders/leerlingen van onze school.

Met deze basis kunt u verder zelf aan de slag met de uitwerking in het communicatieplan. Als u daar tegen op ziet of een steuntje nodig heeft dan helpen wij u graag verder.

 

Na deze training

  • Weet u hoe marketing voor scholen werkt en hoe u uw eigen positionering kan ontwikkelen.
  • Weet u hoe uw school relevant, onderscheidend en geloofwaardig wordt.
  • Gaat u naar huis met een door uzelf uitgewerkte opzet voor een communicatieplan.

 

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is geschikt voor schoolleiders en bestuurders in PO en VO. Ook voor bestuurssecretarissen en toezichthouders kan deze training interessant zijn. De training is toegankelijk voor iedereen van elk niveau.

 

Data en locaties

Datum

Tijd

Plaats

13 maart 2019

9.30u – 16.30u

Utrecht

 

 

 

Ook interessant


© 2017 - 2019 PEP Onderwijsadvies | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel